طی سالهای اخیر، همزمان با افزایش قدرت پیشرانه در انواع خودروهای جادهای، موتورسیکلتهای استاندارد هم قدرتمندتر شدهاند. امروزه، برندهای پرتعدادی وجود دارند که موتورسیکلتهایی با قدرت بیش از ۲۰۰ اسببخار تولید میکنند.
با شروع قرن بیستویکم و رونمایی از ابرخودروهایی که هزار اسببخار قدرت داشتند، تحولی مهم در فناوری پیشرانههای احتراقی به اطلاع عموم مردم رسید. پیش از بوگاتی ویرون، رسیدن به قدرت هزار اسببخار در یک خودروی جادهای، عجیب و دستنیافتنی بهنظر میرسد. چنین شرایطی، برای موتورسیکلتها نیز وجود داشت و با شروع قرن ۲۱، محصولاتی با پیشرانههای بزرگ و قدرت بالا، فراتر از نسلهای قبلی ظهور کردند.
در سال ۱۹۹۹، سوزوکی هایابوسا شبیه بوگاتی ویرون عمل کرد و قدرت ۱۷۳ اسببخار را در اختیار مالک یک موتورسیکلت استاندارد قرار داد. هایابوسا بهراحتی سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت ثبت میکرد و مشهورترین سوپربایک ابتدای قرن بود. نسل دوم در سال ۲۰۰۷، قدرت ۲۰۰ اسببخار از پیشرانهی ۱۳۰۰ سیسی گرفت و تأثیر زیادی بر سرمایهگذاری تولیدکنندگان موتورسیکلت در سراسر جهان گذاشت.
امروزه برای علاقهمندان موتورسیکلت، عدد ۲۰۰ اسببخار بهعنوان مرز مهمی بین سوپربایکها و دیگر مدلها محسوب میشود. این طرز فکر، شبیه به شرایط پیشرانهی هزار اسببخار برای خودروهای امروزی است؛ با این تفاوت که تنوع خودروهای استاندارد کارخانه با چنین قدرتی، بسیار کممتر از موتورسیکلتها است و معمولا ابرخودروهای میلیون دلاری یا نسخههای تیونینگ شده، مرز هزار اسببخار را فتح میکنند؛ درحالیکه قیمت یک موتورسیکلت اسپرت ۲۰۰ اسب بخاری که روی جاده شتابی شبیه بوگاتی داشته باشد، کمتر از ۲۰ هزار دلار است.
در ادامه، تعدادی از مشهورترین موتورسیکلتهای در حال تولید دنیا با قدرت بیش از ۲۰۰ اسببخار معرفی شدهاند. نکتهی جالب، تنوع این مدلها از نظر کشور سازنده، فناوری پیشرانه و سوخت مصرفی است.
دامون هایپراسپرت؛ قدرت ۲۰۰ اسببخار
کاوازاکی نینجا؛ قدرت ۲۰۷ تا ۳۱۰ اسببخار
دامون هایپراسپرت؛ قدرت ۲۰۰ اسببخار
شرکت کانادایی دامون (دِیمون :Damon) موتورسیکلتی برقی بهنام هایپراسپرت دارد. این محصول، قدرت ۲۰۰ اسببخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر تولید کند. هدف اصلی برند سازنده، تولید انبوه موتورسیکلتهای الکتریکی نیست و برای عرضهی یک پلتفرم و فناوری قابل استفاده جهت تولید انواع مدلهای برقی، تلاش میکند. با این ابتکار، شرکتهای مختلف میتوانند از پلتفرم دامون برای تولید محصولات متنوع در کلاسهای متفاوت استفاده کنند تا محل نشستن سرنشینان، پدالها، فرمان و دیگر اجزا را به خواست خود طراحی کنند. قیمت و مشخصات فنی دقیق دامون هایپراستار، هنوز اطلاعرسانی نشده است.
کاوازاکی نینجا؛ قدرت ۲۰۷ تا ۳۱۰ اسببخار
نینجا، ستارهی درخشان موتورسیکلتهای قدرتمند ژاپنی در زمان ما است. نسخهی هزار سیسی نینجا، پیش از ظهور هایابوسا در سال ۱۹۸۶ معرفی شد. سوپربایکهای کاوازاکی در مدلهای مختلف، دههی ۱۹۹۰ را با موفقیتهای مختلف تجاری و مسابقهای به پایان رساندند. از سال ۲۰۰۴، نسل جدید موتورسیکلتهای هزار سیسی کاوازاکی با نام نینجا ZX-10R تولید شدند.
کاوازاکی برخلاف سوزوکی، پیشرانههای حجیمتر از یک لیتر را کنار نگذاشته و موتور ۱۴۴۱ سیسی برای ZX-14R استفاده میکند. با چنین موتورسیکلتی، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۲/۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت فراهم میشود. همچنین، میتوان با ZX-14R در زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه از سکون به سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت رسید. نکتهی جالب اینکه، کاوازاکی از سال ۱۹۸۶ تاکنون، موتورسیکلتهای متنوعی با پیشرانهی ۱۴۰۰ سیسی تولید کرده است. مدل ۲۰۲۰ از ZX-14R حدود ۱۵ هزار دلار قیمت دارد.
کاوازاکی در سال ۲۰۱۵، ابرموتورسیکلت نینجا H2 و H2R را رونمایی کرد و خبرساز شد. مدل R، از یک پیشرانهی هزار سیسی همراه سوپرسارژر بهره میبرد تا قدرت ۳۱۰ اسببخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتنمتر را برای موتورسیکلتی با وزن خالص ۲۱۶ کیلوگرم فراهم کند. تاکنون موتورسواران متعددی در دنیا، نینجا H2R را به سرعت ۳۳۰ کیلومتربرساعت رساندهاند اما چند فیلم غیررسمی نشان داده است که این موتورسیکلت، در زمانی حدود ۲۶ ثانیه از سکون به سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. چنین آماری از نظر تئوری توسط شرکت سازنده باتوجه به شرایط فنی و آیرودینامیک H2R تأیید شده است. در بازار جهانی، مدل H2 با قدرت ۲۰۰ اسببخار، به قیمت ۲۵ هزار دلار فروخته میشود؛ درحالیکه H2R به جهت استفاده از سوپرشارژر و بدنه فیبرکربن، ۵۰ هزار دلار قیمت دارد.
لایتنینگ LS-218؛ قدرت ۲۰۰ اسببخار
شرکت تازهتأسیس لایتنینگ در تلاش است تا نقشی مشابه تسلا در صنعت موتورسیکلتهای برقی داشته باشد. مدل LS-218 با پیشرانه الکتریکی، ۲۰۰قدرت اسببخار و نهایت سرعت ۳۵۰ کیلومتربرساعت فراهم میکند که البته در نسخههای جادهای، بیشینه سرعت ۲۹۰ کیلومتربرساعت خواهد داشت. شتابگیری موتورسیکلت لایتنینگ با جعبهدندهی تک سرعته، فراتر از مدلهای بنزینی توصیف شده است؛ ضمن اینکه با تغییر نرمافزاری میتواند قدرت ۲۴۸ اسببخار تولید کند. لایتنینگ LS-218 با آستانه قیمت ۳۸ هزار دلار تولید میشود.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری
یاماها R1؛ قدرت ۲۰۰ اسببخار
سوپربایک پرچمدار یاماها با کد R1 از سال ۱۹۹۸ تولید میشود. این مدل با نام کامل YZF-R1 در سال ۲۰۲۰، مجهز به پیشرانهی هزار سیسی، ۲۰۰ اسببخار قدرت و ۱۰۶ نیوتنمتر گشتاور دارد تا مشابه رقبای همکلاس خود، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۲/۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت فراهم کند. قیمت ارزانترین نسخه از سری ۲۰۲۰ YZF-R1 به ۱۷,۴۰۰ دلار میرسد.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری
سوزوکی GSX-R1000؛ قدرت ۲۰۲ اسببخار
با اتمام تولید هایابوسا و پیشرانههای ۱/۳ لیتری سوزوکی، GSX-R1000 همراه موتور هزار سیسی بهعنوان سوپربایک پرچمدار شرکت سازنده اهمیت بیشتری پیدا کرد. این محصول از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ با قدرت ۱۴۰ تا ۱۶۰ اسببخار تولید میشد اما از سال ۲۰۱۷، به نسخهی ۲۰۲ اسببخار ارتقا یافت. سوزوکی GSX-R1000 با وزن ۲۰۱ کیلوگرم، نسبت قدرت به وزن بسیار خوبی دارد و همراه آستانه قیمت ۱۷ هزار دلار فروخته میشود.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتر
نخستین سوپربایک بیامو در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این موضوع برای یکی از قدیمیترین سازندگان موتورسیکلت جهان، عجیب بهنظر میرسد؛ اما حضور دیرهنگام بیامو در کلاس سوپراسپرتهای دوچرخ، با محصولی چشمگیر و قدرتمند همراه شد. از سال ۲۰۲۰، بیامو S1000RR با امکانات سری M و چرخهای فیبرکربن نیز قابل خرید است تا همکاری بیامو و M مشابه خودروهای اسپرت در موتورسیکلتها نیز عملی شود.
نسل سوم S1000RR امسال همراه پیشرانهی ۴ سیلندر خطی ۹۹۹ سیسی، ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد و با آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته میشود.