مقالات واخبار

بررسی سواری BMW G 310 GS/BMW G310R

بررسی سواری BMW G 310 GS/BMW G310R

یک ADV قابل دسترس

از زمانی که BMW G 310 R و G 310 GS BMW را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد، Beemers کوچک و قدرتمند دو فناوری در یک غلاف بوده است. در حالی که رودستر کوچک به پیاده‌رو می‌چسبد و ADV در خاک می‌چرخد، تصورسوارکاران با آنها مانند دوقلوهای مثل هم رفتار می‌کنند. در سال ۲۰۲۱، هر دو ۳۱۳ سی سی مطابق با استاندارد یورو ۵ با دریچه گاز، کمکی دور در دقیقه پایین و کلاچ کمکی دردسترس عالی داشتند. یک چراغ جلو LED جدید و اهرم‌های قابل تنظیم این ارتقاء را تکمیل می‌کنند، اما شباهت‌ها درهمین حداست. R و GS ساختار قاب داربست لوله ای مشابهی دارند. با این حال، GS جدیداز چنگک ملایم تر و فاصله بین دو محور طولانی تر برخوردار است. هر دو دارای چرخ‌های آلومینیومی ریخته‌گری هستند، اما ۱۹ اینچی جلو و ۱۷ اینچی عقب برای گردش‌های آفرود مناسب ترند. سیستم تعلیق طولانی مدت و طراحی متمایز GS نیز ADV سطح ابتدایی را برجسته می کند. G 310 GS BMW ممکن است که یک هویت جدیدمعرفی کرده باشد، اما بسیاری از موتورسواران آفرود نوپا هنوز در تعجب هستند که آیا این تفاوت ها به یک موتورسیکلت ماجراجویی توانا منجرشده یا خیر. زمانی که G 310 GS 2021 BMW عرضه شد، تصمیم گرفتیم دقیقاً به این سؤال پاسخ دهیم.
زمانی که BMW برای اولین بار مجموعه موتورسیکلت های G 310 را روانه بازار کرد، مطمئن نبودم که آیا دوچرخه ها مورد استقبال خوبی قرار می گیرند، به خصوص در بازار ایالات متحده. به هر حال، یک موتور کوچک تک سیلندر ۳۱۰ سی سی به سختی می تواند قدرت کافی برای عبور راحت در آزادراه های گسترده آمریکا تولید کند. در حالی که این دوچرخه چند سالی است که در بازار ایالات متحده در دسترس است، در اروپا و آسیاست که بی‌ام‌و‌های کوچک‌تربرای جابجایی در آن بیشترین درخشش را دارند. BMW G 310 R و G 310 GS که با غول موتورسیکلت هندی TVS توسعه داده شده اند، با بودجه محدودتر، مارک باواریا را برای مبتدیان و علاقه مندان قابل دسترس تر کرده است. G 310 R و G 310 GS با استفاده از همان سبک بی‌گمان بی‌ام‌و، در حالی که قدرتی مطیع‌تر و دوست‌داشتنی‌تر برای مبتدیان را در اختیار دارند، همچنان گزینه‌های بسیار مورد توجه در حوزه مبتدیان هستند. در کشورهایی مانند ژاپن که محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای برای صدور مجوز برای موتور‌هایی با حجم بیش از ۴۰۰ سی‌سی دارند، G 310 یک موتورسیکلت نسبتاً محبوب هم برای رفت‌وآمد و هم برای سواری‌های تفریحی است. ب ام و نسخه به روز شده G 310 GS را در ژاپن منتشر کرده است تا دارای چند مرحله به روز رسانی قابل توجه باشد. این جدیدترین نسخه از موتورهای ماجراجویی درسطح مبتدی می باشدکه در حال حاضر در بازار هند موجود است و به‌روزرسانی‌های ظاهری و همچنین چند به‌روزرسانی ارگونومیک را انجام داده است تا موتورسیکلت را برای طیف وسیع‌تری از سوارکاران مناسب کند. برای شروع، BMW Motorrad ژاپن اکنون G 310 GS را در رنگ‌بندی ۴۰ Years Edition ارائه می‌کند. رنگ پایه ۴۰ Years Edition با رنگ پایه مشکی که با گرافیک زرد تند و عناصر نقره ای براق برجسته شده است، زیبایی ظریف و ماجراجویانه ای به G 310 GS بخشیده است.
به غیر از گزینه رنگی نسخه ویژه، موتور به روز شده همچنین دارای یک چراغ جلوی تمام ال ای دی جدید با نوار LED تند و تیز DRL است که یادآور دوچرخه های بزرگتر مانند BMW F 900 R و S 1000 R است. چراغ های راهنما نیز تغییریافته تا واحدهای LED به عنوان استاندارد، برخلاف واحدهای رشته ای بزرگ و نامناسب مدل قبلی مشخص شوند. در نهایت، بی‌ام‌و اهرم‌های ترمز و کلاچ دوچرخه را ارتقا داده است تا قابلیت تنظیم داشته باشند، که این امر باعث می‌شود تا راکبان بتوانند محیطی راحت پیدا کنند – یک ویژگی بسیار مفید، مخصوصاً برای کسانی که تازه با موتور شروع به کار کرده‌اند. موتور تک سیلندر ۳۱۳ سی سی با حدود ۳۴ اسب بخار قدرت در اکثر موارد بدون تغییر باقی می ماند. با چندین بار سوار شدن بر این موتورسیکلت، می توانم بگویم که این موتور یکی از نرم ترین موتورهای تک سیلندر موجود است. همچنین بسیار قابل تحمل و راحت است، با باند قدرت خطی آن که اعتماد به نفس را در سراسر محدوده دور ایجاد می کند. BMW Motorrad ژاپن قیمت G 310 GS جدید را ۷۰۹۰۰۰ ین یا معادل ۶۴۸۴ دلار آمریکا تعیین کرده است. به جرات می توان گفت که می توان انتظار داشت که G 310 GS به روز شده به زودی وارد بازارهای دیگر شود.

دو منظوره

قاب فولادی BMW زیربنای هر دو نسخه G 310 است، اما این مدل هندسه را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که با اهداف دوگانه GS خود مطابقت داشته باشد. Rake تا ۲۶.۷ درجه گسترش می یابد، دنباله به ۳.۹ اینچ کاهش می یابد، و فاصله بین دو محور تا ۵۵.۹ اینچ افزایش می یابد. علیرغم هندسه چشم نواز، GS همچنان یک ناهمگونی دارد. فرمان به‌اندازه مدل R مستقیم نیست، اما اگر به دنبال ریزه کاری ها در قسمت‌های انتهایی هستید، رودستر مناسب‌تر است. با این حال، اگر می‌خواهید در مسیرهای آتش‌سوزی حرکت کنید، GS کوچک بهترین موتورسیکلت شماست.
علاوه بر اصلاحات قاب، یک چنگال ۴۱ میلی‌متری USD غیر قابل تنظیم و یک تک شوک غیرقابل تنظیم با پیش بارگیری، Beemer را به درجات جدیدی ارتقا می‌دهد. با ۷.۱ اینچ صفر در هر دو طرف، GS نه تنها سنگ فرش های ناهموار شهری را قابل تحمل می کند، بلکه در زمین های ناهموار خارج از جاده نیز راحتی یک رانندگی نرم رااحساس می کنید.
موتورسواران مسیرهای تک مسیری سخت را با موتورسیکلت های ماجراجویی به اندازه یک پیت فتح نمی کنند، اما GS یک دوره رانندگی ابتدائی ملایم را برای سواری روی جاده خاکی فراهم می کند. سیستم تعلیق زیر فنر ممکن است شبیه یک اسب گهواره ای در هنگام شتاب گیری و ترمز شدید باشد، اما تنظیمات روان این اطمینان را می دهد که راکب به سمت عقب حرکت نمی کند. خوشبختانه، سیستم تعلیق نرم، حتی سخت‌ترین ضربه‌ها را نیز جذب می‌کند و آفرودسواران مبتدی را تشویق می‌کند تا بااین مدل با مناظر چالش‌برانگیزتر برخورد کنند. با این حال، G 310 GS BMW محدودیت هایی دارد.
بدون ABS قابل تعویض، کاربران نمی توانند چرخ عقب را در وسایل شان همراه خود بچرخانند. جفت کردن کالیپر تک پیستون محکم و دیسک عقب ۲۴۰ میلی‌متری با فعال‌سازی حساس ABS تنها توانایی سوارکار را برای ارزیابی بیشتر درکشش های جاده ای موجود مختل می‌کند. تنها با ۲۱ پوند فوت گشتاور که از لاستیک‌های تورنس متزلزل عبور می‌کند، هدایت عقب موتوردر قسمت هایی ازرانندگی برای سوارکاران مبتدی کار دشواری است.
در جاده ها، GS BMW محدودیت های خود را نیز دارد. هر دو مدل G 310 BMW ازهمان کالیپر چهار پیستونی ByBre با نصب شعاعی و دیسک ۳۰۰ میلی‌متری در قسمت جلو استفاده می‌کنند، اما سیستم تعلیق نرم باعث می‌شود که ترمزها در GS بسیار قوی‌تر شوند. تحت ترمز شدید، وزن به سرعت به جلو منتقل می شود. خطوط بافته شده فولادی حس پاسخگویی را در اهرم ایجاد می کنند، اما مبتدیان باید برای کاهش شیرجه روی ترمزهای جلو تعادل خودراحفظ کنند. مانند هر ADV مقرون به صرفه ای، G 310 GS BMW ویژگی های خاص خود را دارد، اما سواری دلپذیر برای سوارکاران در حال پیشرفت نیز فراهم می کند.

Comfy Confines

سیستم تعلیق طولانی مدت GS BMW ممکن است آن را برای کارهای سبک در خارج از جاده تجهیز کند، اما ارتفاع صندلی را به ۳۲.۹ اینچ نیز می رساند. برای افرادی که به چالش کشیده می شوند، ارتفاع بلندتر ممکن است دلسرد کننده باشد، اما Beemer همچنین دارای قسمت میانی باریک و آویزان پهن تعلیق است. با یک درز ۳۲ اینچی، من به راحتی GS BMW را امتحان کردم، اما سوارکاران کوتاه قد می توانند ارتفاع صندلی را تا ۳۲.۳ اینچ کاهش دهند یا افراد قد بلندتر می توانند آن را به ۳۳.۵ اینچ برسانند. مهم نیست که موتورسوار چه ارتفاعی را انتخاب می کند، صندلی با روکش مناسب، راحتی کامل را ارائه می دهد. این جذابیت با تغذیه ۷۱ مایل بر کیلوگرم از یک مخزن ۲.۹ گالن برخوردار است. صندلی بالاتر نیز مثل اینکه کابین خلبان را باز می کند و فضای پای اضافی را برای سوارکار فراهم می کند. با جابجایی به سمت پایین و جلوتر، گیره‌های پا خمیدگی زانو را کاهش می‌دهند. با قرار گرفتن زانوهای موتور سوار روی مخزن، فشار دادن قسمت میانی موتور هنگام ایستادن روی گیره ها یا قلاب کردن یک پا به مخزن آسان است. BMW ارگوس‌های توریستی GS را با یک قفسه دم مطابقت می‌دهد و چمدان‌ها به راحتی به پلت فرم محکم می‌شوند. با این حال، اگر سوارکار مقصد دوردستی در ذهن داشته باشد، ممکن است بخواهد مسیرهای فرعی را طی کند. صفحه پرواز G 310 GS BMW مطمئناً با جاه‌طلبی‌های ماجراجویانه آن همخوانی دارد، اما محافظت کمی در برابر باد ایجاد می‌کند. خوشبختانه، وضعیت نشستن در حالت غرق شده، پناهگاهی در برابر باد می‌سازد، اما Beemer همچنان بزرگراه‌ها را به راه های بین ایالت‌ها ترجیح می‌دهد. البته، یکی دیگر از عوامل محدود کننده برای چشم انداز تور GS، سرعت آزادراه است.

مشخصات موتوری

درست مانند برادر رودستر خود، G 310 GS 34 BMW اسب بخار قدرت در ۹۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۱ پوند فوت گشتاور در ۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید می کند. برخلاف G 310 R که قبلاً آزمایش کردیم، ADV از دریچه گاز زیر ۴۰۰۰ دور در دقیقه مشکل دارد. سیستم تعلیق نرم عقب نیز شتاب سخت را بارزتر می کند و در نتیجه کیفیت سواری نامناسبی دارد. هنگامی که DOHC، شتاب تزریق سوخت رابیشترمی کند، با این حال، سواری نرم می شود. ممکن است سرعت GS برای رسیدن به سرعت بزرگراه کمترباشد، اما در سرعت ۷۰ مایل در ساعت، ۳۱۳ سی سی در ۷۰۰۰ دور در دقیقه صدای عالی دارد. این موتور به راحتی می‌تواند این سرعت را حفظ کند، اما با بالا رفتن سرعت ودورگاز، صدای تند شروع به انتقال لرزه و صداهایی از طریق فرمان و کمک ها می‌کند. به همین دلیل، سفرهای بین ایالتی ازطریق بزرگراه ها و مسیرهای فرعی جداگانه مناسب تر است. طی مایل‌های طولانی‌تر آزادراه روی GS کوچک امکان‌پذیر است، اما موتور‌سوار از نقاط قوت موتورسیکلت های ماجراجویانه در مسیرناهمواروسخت بیشتر لذت خواهد برد.

ارگونومی

به لطف سیستم تعلیق، ارگونومی و توانایی های آفرود G 310 GS BMW به وضوح خود را از همتای R-special خود متمایز می کند. ADV مقرون به صرفه، نقطه ورود مناسبی برای محدوده مشهور GS BMW است، اما ویژگی‌های خاص این مدل بیشتر به پر کردن شکاف بین پلتفرم‌های G و F این برند مشهوراست. ABS قابل تعویض، چرخ های سیمی و جلوپنجره بلندتر تا حد زیادی به بهبود توانایی دوچرخه در خارج از جاده کمک می کند. قابلیت‌های بیشتر تور نیز موتور ماجراجویی را از پلتفرم G جدا می‌کند و بیشتر به قلمرو GS می‌برد.
اگرچه ماجراجوی کوچک با بدنه وظاهر برهنه‌اش اشتراک‌های زیادی دارد، G 310 GS BMW گزینه‌ای توانا برای کسانی است که تازه وارد ماجراجویی می‌شوند. سادگی، تطبیق پذیری، و عامل سرگرم کننده ناب، سوارکاران جدید را تا زمانی که مهارت کافی برای حرکت به F 850 GS BMW را به دست آورند، سرگرم خواهد کرد. BMW همراه با G 310 R، G 310 GS از سال ۲۰۱۷ مسیر طولانی را پیموده است. امیدواریم که BMW به کودک GS استقلال بیشتری بدهد تا این دو مدل هویت مستقل خود را پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *