مقالات واخبار

بررسی ۱۰ موتورسیکلت Moto Guzzi

10 موتورسیکلت مهم در تاریخ 100 ساله

بررسی۱۰ موتورسیکلت مهم در تاریخ ۱۰۰ ساله Moto Guzzi

در ۱۵ مارس ۱۹۲۱، کارلو گوزی و جورجیو پارودی “Società Anonima Moto Guzzi” را برای “ساخت و فروش موتور سیکلت و هر فعالیت دیگری مرتبط با صنعت فلزکاری” تأسیس کردند. این شرکت بعداً نام Moto Guzzi را به خود گرفت. و به شکل‌گیری تاریخ موتورسواری و حمل‌ونقل کمک کرد. امروز، ما اغلب گوزی‌ها را با سبک قدیمی می شناسیم. با این حال، برند ماندلو دل لاریو زمانی به پیشرفت خوبی درزمینه موتورسیکلت رسید. اولین کارگاه مرکزی موتور سیکلت را با موتور V8 و تونل بادتوسعه داد.از موتورهای مسابقه گرفته تا ناوگان پلیس، از ایتالیا تا کالیفرنیا، تاریخ پرشده است از طیف وسیعی که موتورسواری Moto Guzzi را در بر می‌گیرد. به مناسبت صدمین سالگرد آن، نگاهی به مدل‌هایی می‌اندازیم که Moto Guzzi و مسیر موتورسواری را برای همیشه تغییر داد.

motoguzzi-normale-500

اگرچه Moto Guzzi درآن روزها به دلیل V-twin طولی خود شناخته می شود، اولین موتور این شرکت یک موتور تک سیلندرافقی بود. پیکربندی موتور در واقع به مدت ۴۵ سال بر محدوده برند تسلط داشت و Normale 500 اولین نمونه بود. Normale با یک موتور ۴۹۸ سی سی چهار زمانه و خنک کننده هوا در قلب خود، ۸.۵ اسب بخار قدرت داشت. دوشاخه مستقیم جلو و انتهای سفت عقب مانند قاب دو گهواره معمولی روز بودند. گیربکس سه سرعته نیز دارای شیفتر دستی بود. با ۲۸۶ پوند و حداکثر سرعت ۵۳ مایل در ساعت، Normale دقیقاً همین بود، اما راه را برای ماجراهای جدید خارق العاده ای هموار کرد.

motoguzzNorge-G.T.-500

یکی از این ماجراجویی‌ها توسط Moto Guzzi’s Norge500 G.T بود. این پلت فرم موتور ۵۰۰ سی سی را که به صورت افقی نصب شده بود حفظ کرد، اما به ترمزهای دوگانه درام و لاستیک های بادی ارتقا یافت. قسمت جلویی دوشاخه آهنی باقی ماند، اما یک سیستم فنر سه گانه را داشت که از پیشرفت های مدل مسابقه ای این برند جدا شده بود. بزرگترین تغییردر سیستم تعلیق چرخشی عقب Norge G.T. بود. به دلیل این تغییرجدید، بسیاری از رقبا و روزنامه نگاران آن زمان قبل از موعد تحویلG.T. 500. برای اثبات ادعای اشتباه منتقدان، برادر بنیانگذار Moto Guzzi کارلو ، گویزپه ، سفری ۲۳۰۰ مایلی را به سمت مرکز قطب شمال در پلتفرم Norge آغاز کرد. Moto Guzzi پس از آلمان و دانمارک سالم به قسمت شمالی نروژ رسید. این شیرین کاری نه تنها اشتباه مخالفان را ثابت کرد، بلکه قابلیت فوق العاده Moto Guzzi Norge G.T نشان داد.

motoguzz-airone-250

Airone 250 که هنوز از پیکربندی تک موتور تخت برخوردار است، پیشرفت های بزرگی را برای Moto Guzzi در سال ۱۹۳۹ نشان می دهد. Moto Guzzi  در طول ساخت پلت فرم، یک دوشاخه تلسکوپی و ترمزهای با قطر بزرگ را برای بهبود عملکرد و ایمنی معرفی کرد. Airone با یک موتور یک چهارم لیتری در قلب خود بسیار ساده بود اما این امر باعث نشد که این برند نتواند نسخه اسپورت خود را ایجاد نکند. با نسبت تراکم ۷.۰:۱ و کاربراتور ۲۵ میلی‌متری Dell’Orto SS و فنرهای سوپاپ ضخیم‌تر، Airone Sport به ۱۳.۵ اسب بخار قدرت دست یافت. حداکثر سرعت حتی به ۷۵ مایل در ساعت نیز رسید که عدد بالایی برای آن روزها است.

motoguzz-galleto

موتورسیکلت ها و اسکوترهای سبک وزن در اروپای پس از جنگ با افزایش نیاز به حمل و نقل ارزان و قابل اعتماد محبوب شدند و Moto Guzzi با خط تولید Galleto خود این سرمایه گذاری راشروع کرد. اسکوتر  در طول تاریخ خود انواع مختلفی را با ظرفیت‌های ۱۶۰ تا ۱۹۲ سی‌سی مشاهده کرده است. نسخه اصلی ۱۶۰ سی سی شامل گیربکس سه سرعته با شیفتر پا بود. این برند برای مدل ۱۷۵ سی سی جعبه دنده چهار سرعته را معرفی کرد. سرانجام Galletto 192 سی سی در سال ۱۹۶۱ با الکتریک شروع به کار کرد.

motoguzz-v8-500-gp

در طرف دیگر این توسعه، بخش مسابقه Moto Guzzi  نیز با موتورمسابقه ای V8 500 GP خود در حال پیشروی در زمینه تکنولوژی بود. موتور V8 با نام مستعار Otto، ۷۸ اسب بخار قدرت داشت و به حداکثر سرعت ۱۷۱ مایل در ساعت می رسید. ۴۹۹ سی سی چهار زمانه باخنک کننده هوا نیز می تواند باتوجه به کاربرد مسابقه ای با گیربکس های چهار، پنج یا شش دنده جفت شود. در حالی که مسابقات را غالباً Moto Guzzi رهبری می‌کرد و سریع‌ترین زمان‌های دور را ثبت می‌کرد، موتورهای غیرقابل اعتماد و پیچیده هرگز اجازه نداند V8 500 GP اول به خط پایان برسد.

motoguzz-v7-700

در سال ۱۹۶۱، صنعت موتور سیکلت به حدی راکدوضعیف شد که Moto Guzzi  شروع به کاوش وتحقیق در ساخت خودرو کرد. مهندس جولیو سزار کارکانو در ابتدا یک ۵۰۰ سی سی و ۹۰ درجه V-twin را برای فیات طراحی کرد اما کارخانه ماندلو دل لاریو نتوانست مقدار درخواستی این خودروساز افسانه ای را تولید کند. تصادفاً، گشت پلیس بزرگراه ایتالیا نیز در آن زمان پیشنهادهایی را برای ناوگان موتورسیکلت خود می پذیرفت. جایزه برنده به موتورسیکلتی تعلق می گیرد که کمترین هزینه نگهداری را در مسافت ۱۰۰۰۰ کیلومتری متحمل شده است. Moto Guzzi با استفاده از V-Twin طولی ۷۰۳cc Carcano که به یک درایو شفت مجهز شده است، به راحتی قرارداد پلیس بزرگراه را تضمین کرد. این پیشنهاد همچنین ادارات پلیس را تا لس آنجلس، کالیفرنیا جذب کرد. V7 700  ۴۰اسب بخار نیرو تولید می کرد اما مزیت بیشتر آن بخاطرراحتی و قابلیت اطمینان بودن است. این مدل اولین باری بود که شرکت از یک V-twin طولی در یک موتور تولیدی استفاده می کرد و Moto Guzzi هنوز به دلیل پیکربندی موتور های به روز مشهور است.

motoguzz-v7-sport

مهندس لینو تونتی در سال ۱۹۶۷ به شرکت Moto Guzzi  ملحق شد و تصمیم گرفت تا پلت فرم V7 را کامل کند. تونتی به سرعت محدوده سفارش را گسترش داد و شامل V7 Special، Ambassador و California شد. با این حال، دستاورد او V7 Sport بود. تونتی با تجربه در بخش‌های مسابقه‌ای موندیال و گیلرا، می‌دانست که می‌تواند عملکرد بیشتری را از پرفروش‌ترین Moto Guzzi ارائه دهد. او موتور V-twin 90 درجه را به ۷۴۸ سی سی کاهش داد که منجر به ۵۳ اسب بخار قدرت شد. وزن خشک ۴۵۴ پوندی و گیربکس پنج سرعته نیز به نقاط عطف جدیدی دست یافتند و V7 Sport به راحتی تبدیل به سریع ترین موتور در تاریخ شرکت Moto Guzzi شد. تا اینکه جانشین V7 Sport وارد صحنه شد.

motoguzz-le-mans-850

Le Mans 850 که با نام مسابقه استقامتی ۲۴ ساعته فرانسوی نامگذاری شده است، زیبایی‌ موتور مسابقه ای را با خود همراه داشت و عملکرد را نسبت به مدل V7 Sport افزایش داد. موتور V-twin طولی ۸۴۴ سی سی، ۷۱ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۱۳۰ مایل در ساعت داشت. Le Mans ۸۵۰ که از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۳ ساخته شد، در طول سال‌ها به‌روزرسانی‌های متعددی دریافت کرد. فاز Mark II یک چراغ جلوی بزرگتر و مربعی را معرفی کرد در حالی که نمونه های Mark III به روز رسانی موتور و سیستم تعلیق را داشتند. Mark IV Le Mans 850 تغییرات جزئی داشت تا اینکه تولید این پلتفرم در سال ۱۹۹۳ متوقف شد.

motoguzz-griso

Moto Guzzi در سال ۲۰۰۵ با Griso وارد هیجان صرف موتورسواری شد. برداشت قدیمی این برند از یک رودستر کلاسیک بسیار برجسته‌تر از هیولای دوکاتی بود، اما فاقد چابکی لازم در این بخش بود. گریسو با داشتن پیشرانه ۱۰۶۴ V-twin، ۸۷ اسب بخار قدرت و ۶۶ پوند فوت گشتاور تولید می کرد. با خطوط عضلانی و استایل ظریف خود، این پرنده یک جایگزین بالغ بود که هویت نام تجاری Moto Guzzi را از طریق عوامل ومزایای متعدد ایجاد می کرد.

motoguzz-v85-tt

جدیدترین موتورسیکلت برند Eagle، V85 TT، نیز از روند فعلی ADV بهره می‌برد، اما هوشمندانه خود را به عنوان اولین اندرو کلاسیک بازسازی می‌کند. علیرغم مزایای بازاریابی آشکار، ما نمی توانیم با طبقه بندی Moto Guzzi مجادله کنیم، زیرا در زمان خود با V85 TT لذت بردیم. این موتوربرای ماجراجویی با ۸۵۳ سی‌سی وعرضی V-twin، هم برای مبتدیان و هم برای آفرودکارهای باتجربه جذاب است. V85 TT با قرار گرفتن در جایگاه Stelvio، هم سواری ماجراجویانه و هم زیبایی کلاسیک را در هم می آمیزد، دو مشخصه ودسته بندی که در حال حاضر داغ وپرطرفدارهستند. با پیشروی اندرو کلاسیک، نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا ببینیم Moto Guzzi در ۱۰۰ سال آینده چه چیزی را روی میز خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *