مقالات واخبار

YAMAHA – VMAX

دنیای بی انتهای موتور سواری همیشه با هیجان همراه بوده است.وسیله های نقلیه ی دوچرخی که علاوه بر لذت سواری با آن‌ها، خطرات بیشتری راکبین آن را تهدید می کند.موتورسواری در ایران برای تمامی قشرها شناخته شده است.البته هنوز برخی از ذهنیت ها و تفکرات اشتباه مردم، در مورد این رشته پرهیجان باقی مانده است.فرهنگ موتور سواری در ایران چندسالی است که به لطف برگزاری مراسم ها و گردهمایی های مختلف در میان ورزشکاران و مردم بیشتر شناخته شده است.

یاماهاV-MAX مورد با توجه به تک بودن و صفر بودن آن، قیمتی در حدود ۲۱۰ میلیون تومان داشت.قیمتی که مالک موتور برای آن درنظر گرفته بود. زمانی که قیمت فروش موتور را می گفتیم عکس العمل مردم بسیار جالب بود.بسیاری از افراد قیمت بالای ۱۰۰میلیون برای یک موتورسنگین را بالا می دانستند.اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که، یاهاماV-MAX مورد نظر به عنوان اولین نمونه وارد شده مدل ۲۰۱۲ به ایران به صورت کاملاً قانونی است. این موتور ۱۷۰۰ سی سی دارای سند تک برگ بوده و از فرودگاه امام خیمنی ترخیص شده است.

V-MAX چیست؟!

نام V-Max در سال۱۹۸۴ به علاقه مندان موتورسیکلت شناخته شد. John Reed طراحی انگلیسی این موتور سیکلت است. یاهاماV-MAX از همان ابتدا در کلاس موتورهای کروزر قرار داشت.ظاهری شبیه به موتورهای هارلی دیویدسون آمریکایی اما از نوع ژاپنی!! از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۴ V-MAX با پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی عرضه و تولید شد. اما بعد از آن در سال ۲۰۰۵ نمونه کانسپت V-MAX توسط کمپانی یاماها  در نمایشگاه توکیو معرفی شد. علاوه بر طراحی به روز، استفاده از پیشرانه جدید با حجم۱.۷لیتر در V-MAX تفاوت آشکاری میان مدل های قبلی با نمونه کانسپت را بیان می‌کرد.در اواسط سال ۲۰۰۸ یاهاماV-MAX1700 معرفی و وارد بازار شد.V-MAXهای تولید شده در سال های ۲۰۱۲ به بعد یک ویژگی خاص دارند و آن رنگ مات بدنه است. در این چندسال طبق آماری که در دست داریم تعداد انگشت شماری از یاهاماV-MAX وارد ایران شده اند که تمام آن‌ها رنگ بدنه متالیک و براق دارند.باید به جرأت گفت این تعداد کمتر از پنج عدد بوده است.

مراحل اداری بسیار مشکل و سخت گیرانه.البته همانطور که اشاره شد درکنار ترخیص شدن این موتورسیکلت دو دستگاه هونداCBR1000 مدل ۲۰۱۲ نیز ترخیص شدند. با این حساب درنظر گرفتن قیمتی در حدود ۲۱۰ میلیون تومان برای موتورسیکلتی که تنها از آن یک دستگاه به صورت کاملاً قانونی، در کشور وجود دارد چندان دور از انتظار نیست. اشخاصی که چنین مبلغی را پرداخت می کنند حتماً از آن به عنوان یک موتور برای کلکسیونر خود استفاده خواهند کرد. نه موتورسوارانی که درحساب بانکی خود پول هنگفتی دارند و خرید چنین موتورسیکلتی برایشان ارزش خاصی ندارد.

درون پیشرانه چه می گذرد؟

هیولای قدرتمند ژاپنی مجهز به پیشرانه ۴سیلندر با آرایشVشکل است.این پیشرانه دارای حجم دقیق ۱۶۷۹ سی سی است.حداکثر قدرت تولیدی این پیشرانه ۲۰۰اسب بخار در ۹۰۰۰دور بر دقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور آن در ۶۵۰۰دور بر دقیقه بدست می‌آید که ۱۶۷نیوتن متر است.یاماها V-MAX می تواند ظرف مدت زمان۲.۷ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر درساعت دست یابد.با این موتور اگر موتورسوار مسلطی باشید می توانید به کمک بهرمندی از جعبه دنده ۵سرعته در مدت زمان ۴.۹ثانیه به سرعت۱۵۰کیلومتر در ساعت دست یابید. همچنین با گذشت۸.۳ثانیه علاوه بر کشیده شدن مناظر اطرافتان صفحه دیجیتالی کیلومتر شمار عدد۲۰۰ را نشان می دهد.همچنین حداکثر سرعت نهایی این موتور ۲۲۳کیلومتر درساعت ثبت شده است. بیشتر از این نمی توانید بروید!!

یاماهاV-MAX چه چیزهایی دارد؟

خاص بودن V-MAX تنها به خاطر مجهز بودن به پیشرانه ۱.۷لیتری نیست. این موتور برخلاف بسیاری دیگر از موتورهای سنگین و ریس به جای استفاده از زنجیرچرخ از میل گاردان برای انتقال قدرت به چرخ عقب بهرمند است. یاماهاV-MAX مجهز به سه پیچ برای تنظیم ارتفاع قسمت انتهای موتور است. این پیچ ها در دو جهت SLOW و HIGH تنظیم می شوند و ارتفاع زین وکمک فنرهای عقب را تنظیم می نماید.سیستم تعلیق عقب که از نوع پیوندی است، می تواند حدود ۱۱۰میلی‌متر بالا و پایین برود.همچنین سیستم تعلیق جلو نیز که از نوع تلسکوپی است می تواند ۱۲۰ میلی‌متر برای تنظیم ارتفاع به بالا و پایین برود.  علاوه بر این‌ها V-MAX دارای تایرهای ۱۸اینچ بریجستون است. سیستم ترمزهایABS این موتور به خوبی قادرند وزن ۳۱۰ کیلوگرمی آن را متوقف کنند. زیرا یاماها برای چرخ جلو از دیسک های ترمز۳۲۰ میلی‌متری به همراه ۶پیستون استفاده کرده است. همچنین در چرخ عقب نیز تک دیسک۲۸۰ میلی‌متری و ۴پیستون کمک شایانی برای توقف این موتور می کنند. برای خنک نگه داشتن پیشرانه۴سیلندر در قسمت جلو از دو رادیاتور بزرگ استفاده شده است.همچنین علاوه بر این دو رادیاتور، در قسمت کناری باک نیز از هواکش های دوتایی دایره ای شکل استفاده شده است که تا حدود بسیار زیادی باعث افزایش زیبایی و ابهت موتور شده است. اگر زمانی خواستید درون باک V-MAX بنزین بریزید باید ابتدا اهرم زیر زین را فشار دهید تا زین میانی بلند شود. باک سوخت کاملاً مخفی است.

تهران – گمرک
کوچه خجسته
مهردادموج بافان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *