مقالات واخبار

تاریخچه ی موتورسیکلت بنلی

بنلی ازکجاآغازشد؟

بنلی در سال ۱۹۱۱ در پسارو، ایتالیا تأسیس شد، که احتمالاً آن را به قدیمی‌ترین کارخانه موتورسیکلت ایتالیایی تبدیل می‌کند. (موتو گوزی – قدیمی ترین کارخانه موتور سیکلت سازی بدون توقف – در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد و پژو به دلیل تاسیس در سال ۱۸۹۸، قدیمی ترین و هنوز هم تولید کننده کارخانه موتور سیکلت در جهان است.) پس از از دست دادن همسرش، بیوه ترزا بونی بنلی تمام سرمایه گذاری ها را انجام داد. سرمایه خانواده را به این تجارت وارد کرد به این امید که کار ثابتی برای شش پسرش فراهم کند: جوزپه، جیووانی، فرانچسکو، فیلیپو، دومنیکو و آنتونیو (“تونینو”). او همچنین جوزپه و جیووانی را برای تحصیل در رشته مهندسی به سوئیس فرستاد. در ابتدا این کسب و کار علاوه بر ۵ برادر مشغول به کار، ۶ کارمند داشت (تونینو به دلیل جوانی کار نمی کرد.)
در ابتدا، فقط گاراژ بنلی بود که دوچرخه و موتورسیکلت را تعمیر می کرد، اما قبلاً قادر به تولید تمام قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیر بود.[۱] در طول جنگ جهانی اول، بنلی سخت کار کرد تا قطعات ماشین‌های ایتالیایی را در جنگ تعمیر کند و در سال ۱۹۱۹ اولین موتور سیکلت به عموم ارائه شد. در سال ۱۹۲۰، این شرکت اولین موتور کامل خود را در داخل ساخت، یک مدل تک سیلندر دو زمانه ۷۵ سی سی، که بلافاصله با قاب دوچرخه سازگار شد. یک سال بعد در سال ۱۹۲۱، بنلی اولین موتورسیکلت خود را با استفاده از موتور خود ساخت که در آن زمان به یک مدل ۹۸ سی سی تبدیل شده بود.
اما موفق‌ترین موتوری که بنلی را در عرصه ملی و بین‌المللی شناخته شد، موتور ۱۷۵ سانتی‌متر مربعی ۴ زمانه با توزیع «آبشار» و میل بادامک بالای سردر سال ۱۹۲۷ بود، راه‌حلی جسورانه و پیچیده که به زودی به «علامت تجاری» پسارو تبدیل شد. خانه جوزپه بنلی از الگوبرداری یک موتور توسط ادوارد ترنر که در سال ۱۹۲۵ در مجله فرانسوی Moto Revue منتشر شده بود الهام گرفت.
جوزپه، برای شکست دادن رقبا، وقت خود را تلف نکرد و به طور کامل آن پروژه را با ارائه یک راه حل ساده مبتکرانه برای از بین بردن اثرات منفی انبساط حرارتی که این برنامه ها را تحت تأثیر قرار می داد، دوباره تغییرداد.
پنج چرخ دنده استوانه ای با دندانه های مستقیم توزیع (یکی از میل لنگ، سه دور آرام، یکی از میل بادامک) در یک جعبه آلومینیومی نازک که در سمت راست موتور قرار گرفته بود، که در بالای آن نصب می شد، قرار می گرفت. “کاستلتتو” توزیع با میل بادامک و هالتر ضمیمه شده است. کلا به سر موتور ثابت نشده بود، اما کوپلینگ را با درجه ای آزادمی کرد. راه حل شامل قرار دادن دو پیچ با ساقه تا حدی رزوه شده (ستون) در دو سوراخ در پایه بود و روی دو تا از چهار شاخ محکم پیچ می شد. قسمت رزوه دار محکم به سر متصل می شد، در حالی که قسمت پیچ رزوه شده یک جفت آزاد اما بسیار دقیق با دو سوراخ در پایه ایجاد می کرد. پیچ ها را سفت می کردند تا پایه را “له نکنند”، بلکه بتوانند یک بازی چند دهم میلی متری به اندازه کافی برای دو “بلوک” (جعبه) باقی بگذارند.

انواع قدیمی بنلی

دو سال پس از آن، با استفاده از نسخه ای که مخصوص مسابقات طراحی شده بود، تونینو “وحشتناک” به پیست رفت. او استعداد طبیعی خارق‌العاده‌ای را به‌عنوان یک سوارکار از خود نشان داد و حرفه‌ای بسیار موفق را آغاز کرد که نشان دهنده ظرفیت استثنایی شرکت برای توسعه و تولید بود. تونینو بنلی سوار بر Benelli 175، چهار عنوان قهرمانی ایتالیا را در پنج سال به دست آورد: در سال های ۱۹۲۷، ۱۹۲۸ و ۱۹۳۰ با نسخه تک موتور میل بادامک بالانسری (SOHC) و در سال ۱۹۳۱ با نسخه دو میل بادامک بالانسر (DOHC). متأسفانه یک تصادف بد در GP تیگولیو در سال ۱۹۳۲ به زندگی کوتاه و درخشان او پایان داد. در ۲۷ سپتامبر ۱۹۳۷ تونینو در پی یک تصادف جاده ای درگذشت.
با نزدیک شدن به جنگ جهانی دوم، شرکت بنلی با موتورسیکلت‌هایی با موتور چهار سیلندر خطی سوپرشارژر ۲۵۰ سی‌سی که برای مسابقات با میل بادامک دوگانه بالانسر، خنک‌کننده مایع و کمپرسور پره‌ای طراحی شده بود، با حداکثر قدرت ۵۲ اسب بخار در ۱۰۰۰۰ دور طراحی شد.
در پایان درگیری، بخش زیادی از کارخانه ویران شد، تجهیزات پراکنده یا آسیب دیدند و سه یا چهار سال طول کشید تا کسب و کار دوباره دراین شرایط نامساعد و سخت راه اندازی شود. بنلی برای جبران منابع مالی کمیاب، هزار موتورسیکلت را خریداری کرد که توسط ارتش های متخاصم در میدان های جنگ رها شده بود تا آنها را برای استفاده غیرنظامی بازسازی کند. جوزپه بنلی پس از اختلافات آشتی ناپذیر با برادرانش در مورد استراتژی های تولیدی، از شرکت جدا شد و ابتدا بی بی سی اتومبیل را در سال ۱۹۴۶ و پس ازآن موتوبی رادر سال ۱۹۵۲ تأسیس کرد. مدیریت کارخانه بنلی به برادر دوم جیووانی واگذار شد که در طراحی ضعیف بود. استعدادهای برادر بزرگتر جیووانی قابل توجه و دارای مهارت های سازمانی بالایی بود و همواره دستگاه تولیدی شرکت را مدیریت می کرد. جیووانی تحت هدایت او دستورالعمل های مدل تولد دوباره را به طراحان ارائه می دهد:
Letizia: موتورسیکلت جدید باید سبک، قابل اعتماد و ارزان باشد. اینگونه بود که مدل Letizia متولد شد، مجهز به موتور دو زمانه (ارزانتر از ۴ زمانه) ۹۸ سانتی‌متر مربع با چهار بلبرینگ ، نصب شده بر روی یک قاب ضروری، اما ازلاستیک در هر دو محور.
 “لتیزیا”: پیشرو موتورسیکلت مشهورترین مدل پس از جنگ بنلی بود. “لئونچینو”: (شیر کوچک). این موتور از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ در حدود ۴۵۰۰۰ دستگاه تولید شد، رایج‌ترین موتور آن ۱۲۵ سانتی‌متر مکعب دو زمانه بود، اما همچنین ۱۵۰ سانتی‌متر مکعب برای نسخه «سه چرخ» و ۱۲۵ سانتی‌متر مکعب چهار زمانه با توزیع به «آبشاری»، که بلافاصله کنار گذاشته شد. راه حلی قابل اطمینان برای مشکلات بود.
از دهه ۱۹۶۰، در زمان بحران بزرگ بازار در ایتالیا، بنلی تعادل خود را با صادرات به ایالات متحده حفظ کرده است. در دهه شصت او دو مسیر مختلف را برای فروش در خارج از کشور انتخاب کرد:
 از طریق واردکننده Cosmopolitan و با بخش Montgomery و مدل های زیر را ارائه کرد:
Volcano: اسکوتر کم چرخ برگرفته از مینی کراس اما با حجم ۱۸۰ سی سی
Buzzer/Hurricane/Dynamo/Hornet: اسکوتر چرخ دار کوچک با موتور ۶۵ سی سی (به جای ۵۰ سی سی که در ایتالیا فروخته می شد). در مقایسه با مدل های فروخته شده در ایتالیا، نام ها و برخی جزئیات تغییر کرده است.
Mojave 260/360: از شاسی و ظاهر تورنادو استفاده کرد در حالی که موتوربه ۴ زمانه ۱۷۵ سی سی افزایش یافت. این موتور سیکلت، که همچنین در ابتدای کار Scrambler پیشنهاد شده است، حاضربودکه در فروشگاه ها ارائه شود.
Tornado 650ماکسی دو سیلندر ابتدا در ایالات متحده و سپس در اروپا به بازار عرضه شد. ظاهرا کاملاً متفاوت هستند، اما ویژگی خاص، نوع شاسی متیس است که توسط استیو مک کوئین برجسته شده است. این بازیگر در واردکننده Cosmopolitanو مونتگومری وارد بود.
. «تورنادو» به دلیل قابلیت اطمینان و عملکرد بالا، با وجود وزن تا حدودی سنگینش در ۴۸۰ پوند (۲۲۰ کیلوگرم) شهرت پیدا کرد. بنلی در زمان جهش خود ادعا کرد که تورنادو قادر به ۵۷ اسب بخار در ۷۴۰۰ دور در دقیقه برای حداکثر سرعت ۱۱۷ مایل در ساعت است. تورنادو (بعداً تورنادو S) پس از سال ۱۹۷۴ متوقف شد، زمانی که بنلی مجموعه ای از “مولتی ها” را معرفی کرد که برای رقابت با تریپل و چهارنفره ژاپنی طراحی شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *